Museumbesök i Göteborg
Under helgen har jag checkat av kursens alla museumbesök i Göteborg. För mig som inte är särskilt konstintresserad gav det ingen wow-upplevelse. Det jag fick med mig är att det är oerhört viktigt att vara förberedd på vad museumen ställer ut, för att kunna välja var jag ska gå med barngruppen och anpassa det efter vad vi arbetar med just då. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, s.11) står det att arbetet i barngruppen ska genomföras så att barnen upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker. Då kan museumbesök vara ett annorlunda och inspirerande inslag i förskolans verksamhet.
På Göteborgs stadsmuseum handlade det mycket om Göteborgs historia, från forntid till nutid. Det fanns även en utställning om Barnhemsbarn som kretsar kring barnens berättelser där vi genom brev, bilder, filmer och föremål får ta del av deras upplevelser. Vidkärrs barnhem var i fokus, som var ett barnhem där övergrepp och vanvård var vardag. Läsning som gjorde mig illa berörd. Hit skulle jag inte vilja ta en barngrupp om jag inte var påläst innan och visste vad det handlade om. Jag som pedagog måste kunna förklara för barnen på ett sätt som de förstår samtidigt som barnen kommer ha frågor och funderingar till mig som jag kan svara på ett bra sätt utan att skrämma dem med allt barnen var utsatta för. Jag bör även veta innan om det är någon del av utställningen som ska undvikas, ibland kan det vara en del bilder/föremål som kan uppfattas skrämmande och det vill jag kanske inte utsätta barnen för där och då.
Själva museumet kändes lite som en labyrint och det var svårt att orientera sig. Det var avstängt på vissa ställen och mörka rum. Det stod att det fanns Barnens museum, men jag blev besviken. Jag trodde att det var en utställning de anpassat för barnen, men det var bara ett lekrum.
Hasselblads center var delvis avstängt pga. omhängning. Det fanns en utställning som handlade om industrialismen och en annan där alla verken var målade i kol. Jag har svårt att se vad barnen skulle få ut av att besöka detta center, men visst kan de titta på verken. Vissa satt ganska högt upp, men en del kan de se och inspireras av, samtala med varandra kring vad dem ser och diskutera hur olika verken kan uppfattas. En del var abstrakta där barnen får använda sin fantasi medan vissa var konkreta där de kan se vad det är. Språket finns alltid med när vi samtalar och kommunicerar.
Det fanns även stora ytor att röra sig på, vilket kan locka till spríng och stoj, men det är en övning i sig att kunna anpassa sig till olika situationer och miljöer, bara vi pedagoger har förberett barnen innan på hur besöket kommer att gå till och vad vi ska göra där. Många barn behöver den förberedelsen för att inte bli oroliga och stressade när de hamnar i okända miljöer. Då är det mitt jobb som pedagog att tala om och kanske till och med ta kort på hur det kommer se ut innan och visa barnen på förskolan.
Världskulturmuseet
På Världskulturmuseet fanns det en utställning om normer "Playground" och rätten att vara sig själv. Det fanns föremål från Vietnam insamlade som visade på fördomar, genus och kärlek. Utställningen riktade sig till skolungdomar och jag anser att det inte passar att ta dit en förskolegrupp då det är på en för svår nivå
Självklart ska vi synliggöra normer och ifrågasätta dem då de kan leda till diskriminering och mobbning, men det går att göra på andra sätt. Jag som pedagog måste hela tiden reflektera över mina arbetsmetoder, observera barnen och synliggöra problem. Reflektera tillsammans med arbetslaget hur vi ska gå till väga för att arbeta förebyggande och få bort dessa beteenden.
På Världskulturmuseet fanns det även en fantasivärld för barn. Jordlingar kallas den och är en värld där barnen kan läsa fakta om Jordlingar som bor på planeten Tellus, detta från ett rymdperspektiv. Det går att göra musik, vara i naturen, klättra, lyssna och gissa på olika ljud, se på föremål som dem använder med mera. Det fanns dessutom en vägg med en spegel där det går att se hur en Jordling ser ut. Då ser man självklart sig själv. Roligt initiativ att ha ett sådant rum där barnen kan gå runt och upptäcka för att sedan inse att det handlar om oss människor.
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442