pedagogcarolina.blogg.se

En blivande förskollärare

Matematik med Carina Mattsson

Publicerad 2015-03-30 12:36:00 i Matematik,

23/3-15 hade vi en föreläsning/workshop med Carina Mattsson som ville ge oss lite tips och idéer på hur man kan omsätta teori till praktik kopplat till Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010) inom matematik. Carina gick igenom några av sina guldkorn som alltid fungerar i barngrupper då de är väl beprövade av henne. Jättespännande enligt mig som tycker det är intressant med matematik i förskolan, och att kanske få lite nya idéer och tankar att ta med mig ut i verksamheten. Speciellt nu när det snart är dags för VFU. 
 
Vi pedagoger ska lyfta fram matematiken i förskolan. Mycket handlar om min inställning till matematik, hur jag lyckas fånga barnen och göra dem nyfikna. Hur jag ställer mina frågor. Detta menar Carina är oerhört viktigt för barnens matematiska utveckling. I förskolan så börjar man med den formella matematiken, alltså konkreta vardagliga aktiviteter som är enklare för barnen att förstå. Det abstrakta kommer längre fram i skolan - när det handlar mer om siffror. Vi måste börja på den konkreta nivån för att barnen längre fram ska kunna arbeta med det abstrakta. 
 
När vi lyfter fram matematiken i vardagen ska vi göra det på ett bra och roligt sätt. Vi ska göra lärandesituationen lustfylld och meningsfull. Skapa utmaningar åt barnen och lägga den utefter barnens ålder och behov. Ett exempel Carina gav oss där både matematik och demokrati var med handlar om en röstning. Det går att ha en öppen röstning eller en sluten för att undvika att barnen påverkar varandra 
 
Carina målade bilder på en solsemester, en spaweekend och en skidresa. Sedan fick vi gå fram och rösta genom att lägga en färgad kula i ett av rören som kommer att symbolisera ett stapeldiagram. Sedan kan man räkna ihop alla kulorna tillsammans, jämföra kulor med antalet som röstade - stämmer det? Det faller in under ett-till-ett principen att para ihop en kula med ett barn. Alltså att ett föremål i den ena mängden (kulorna) bildar par med ett föremål i den andra mängden (barnen) (Gelman & Gallistel, 2006, s.72). 
 
Det går även att göra röstningen i en skål och sedan trä på kulorna på en tråd - för att sedan knyta ihop och skapa ett cirkeldiagram. 
 
Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för barnen. Den ska stimulera och utmana barnens utveckling och lärande (Lpfö 98, rev. 2010, s. 9) Det gör den verkligen om man bara tar vara på det vardagliga och inte krånglar till det för mycket för sig. Var en närvarande pedagog, visa respekt, vara lyhörd, ställ öppna frågor till barnen - Hur tänkte du? Hur kan man göra istället? Hur skulle du göra om du kunde? Vem har lärt dig det här? Öppna frågor är jätteviktigt för att det ska bli någon vidareutveckling.
 
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar samt utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp (Läroplan för förskolan Lpfö 98, rev.10, s.10).
 
Matematik i vardagen kan vara  vid påklädningen. Där kan vi lyfta fram bland annat storlek (på kläder, en del är större, andra mindre). Ett-till-ett principen när fingervantarna ska på. Mönster under skorna, hur många lager kläder ska jag ha på mig? Rumsuppfattning - min kroppsdelar i förhållande till omgivningen. Ja det finns mängder att lära i en sådan här situation. Motoriska färdigheter, urskiljer lika - olika, lär sig kroppsdelarna, samarbete, räknar knappar, uppskattar tid, jämför storlek med mera. 
 
Carina gav oss också tips på vad vi kan ha färdigpackat i en ryggsäck så det är lättare att ta sig ut på utflykter. Bland annat
Växtpress
Kamera
Kikare
Byggklämmor
Rep
Insektsburkar
Förstoringsglas
Rep
Penslar & vattenfärg
Sax
Ståltråd 
Plåster osv. 
Även att det är bra att ha lite faktakunskaper om olika djur, växter och annat för att kunna ställa frågor till barnen när man är på utflykt. Kanske vill vi prata om fåglar, eller insekter. Det blir mycket roligare om vi pedagoger är lite pålästa. 
 
Jag tar verkligen med mig mycket från Carina, det var väldigt intressant och det ska bli kul att få testa på olika aktiviteter ute i verksamheten och att försöka fånga upp matematiken i vardagen. 
 
Referenser:
 
Doverborg, Elisabet, Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet
 
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela