Kommunikation - GAKK
Kursmål: redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.
Camilla Carlsson höll i en föreläsning som heter Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Det var fokus på GAKK som står för Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation.
Det är en mänsklig rättighet att kunna kommunicera. Kan du inte kommunicera är det lätt att hamna utanför och du är då inte en del av gemenskapen. Vi måste hjälpa de barn som har svårt att kommunicera, oavsett vad anledningen till språksvårigheterna är. Barnet behöver något att säga, ett sätt att säga det på och en anledning att säga det.
I Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, ss.10-11) står det att arbetslaget ska samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma och hjälpa de barn som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling och även att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.
Camilla talade om någonting som kallas för att kommunicera med tydliggörande pedagogik. Vilket innebär att förbereda och underlätta för barn som lätt kan bli lite oroliga när de inte vet vad som ska hända vid olika tillfällen. Till exempel för att förmedla tid. När slutar det? Vad händer sedan? Ett barn kan gå och grubbla på vad som ska hända eller hur länge något ska hålla på, vilket tar upp mycket av tankeverksamheten. Istället kan pedagogen försöka tydliggöra med en timstock, timglas eller äggklocka. Ska barnen på utflykt är det bra att visa barn som lätt blir oroliga vad det är som kommer att hända på utflykten, hur det ser ut dit de ska, vad får eller får dem inte göra? Vilka förväntningar har vi på barnen? Det är en fördel om pedagogen kan fota på förhand för att sedan visa och förbereda barnet.
GAKK hjälper människor att tydliggöra kommunikation och samspel med hjälp av bildstöd. Det som används är olika:
- Föremål
- Foton/bilder
- Symboler
- Talande hjälpmedel/ datorer
Det gäller att prova ut det hjälpmedel som passar bäst för barnet, alla är olika och har olika behov av stöd för att kommunicera. Det finns till exempel flera olika bilder att använda som går från det konkreta till det abstrakta. Det tydligaste är riktiga föremål, sedan kommer miniatyrföremål, färgfotografi, svart/vita fotografier, tecknade bilder, Bliss (symboler) och sist skrift.
Bliss till exempel är ett sätt att kommunicera med hjälp av en karta med symboler som användaren pekar på, har en pinne på pannan eller liknande. Vid symbolerna står även ordet skrivet vilket gör det enkelt för alla att avläsa. Detta blev jag väldigt fascinerad av, att det finns möjlighet för personer i behov av stöd att kunna uttrycka sig och tala om hur de känner med hjälp av detta hjälpmedel. Hade inte det funnits kanske de bara kunnat svara på ja och nej frågor, vilket är fruktansvärt att tänka på att det finns människor som inte kan uttrycka sig på grund av att de inte fått hjälp med att prova ut ett hjälpmedel. Det är fantastiskt att det finns, men vi behöver bli bättre på att använda dem.
Det gäller även i förskolan, det går fort att ta fram bilder för att tydliggöra för barnen vad som ska hända under dagen, att vi äter frukost, går på toaletten/tvättar händerna, klär på oss och går ut, äter frukt osv. Det kan underlätta för många oroliga barn, men även flerspråkiga såklart. Det kan vara så enkelt som ett veckoschema där moment som sker varje dag tydliggörs genom att sätta upp bilder. Eller en samtalsmatta som öppnar upp för samtal genom att barnen kan ställa frågor eller svara på frågor med hjälp av bilder som sätts på en dörrmatta. Den är lätt att fota och sedan bygga upp igen för att fortsätta samtalet senare.
Referenser:
Camilla Carlsson, föreläsning, Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv, del 2 - GAKK, Högskolan i Borås, 150527.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442