Fältdag 1 & 2
Så var det äntligen dags att komma ut i verksamheten igen! Dessa dagar var mest till för att få inspiration till det didaktiska materialet som ska göras inför VFUn. Det var riktigt kul att få träffa alla nya barn och se hur de har det.
Det pysslades en hel del inför påsk och barnen fick göra olika sorters kycklingar och ägg om de ville. Det var en del pyssel efter mallar som barnen fick följa om de ville, annars kunde de göra något annat. Dock var det inte så mkt material framplockat och utlagt, kanske kunde de ställt fram flera olika varianter av kycklingar som inspiration istället för bara en vid varje tillfälle. Det hade nog gjort det enklare för barnen att skapa någonting eget.
Positivt var att de tillsammans hade gjort en stor kyckling ut av barnens händer och sedan skrivit glad påsk på alla språken som är representerade på förskolan. För att inkludera alla och synliggöra att det är en multikulturell förskola.
Jag hann med att ha ett kort samtal med min handledare, där jag berättade mina tankar kring vad jag tänkt att göra för didaktiskt material. Hon vet att jag gärna gör någonting med fokus på matematik och när vi diskuterat vad barnen behöver så bestämde jag mig för att introducera former - cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Detta för att det är flera nya barn som snart ska börja förskoleklass och saknar dessa kunskaper. Då är det ett ypperligt tillfälle för mig att förmedla kunskaper kring det.
Jag kommer göra det genom att tillverka formfigurer som jag introducerar på ett lustfyllt sätt genom att bland annat sjunga en formvisa. Sedan kommer jag samla ihop föremål från förskolan och tillsammans gå igenom med barnen vilka former de har. Det kommer även ges tillfälle att tillverka sina egna formfigurer, göra formteckningar, gå på form-skattjakt och mycket mer..
Nästa vecka är det en fältdag till och jag ser fram emot att lära känna barnen ännu mer innan den riktiga vfu perioden kör igång! 😊