pedagogcarolina.blogg.se

En blivande förskollärare

Didaktiskt material

Publicerad 2015-05-28 14:53:00 i Didaktiskt material, Matematik, VFU,

Mitt didaktiska material fokuserade på geometriska former och med hjälp av det kommer jag att behandla områden inom matematik - geometriska former, färger, egenskaper, sortering, rumsuppfattning, matematiska begrepp. Även inom bild - skapandet av egna figurer, musik - då vi sjunger formvisor tillsammans och språk - vi sjunger, benämner och samtalar.
 
Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, s. 10) står det att barnen ska utveckla förståelse och kunskaper kring bland annat rum och former. Jag valde då att introducera cirkel, kvadrat, rektangel och triangel för barngruppen, då de saknade grundläggande kunskaper kring detta. Då jag var på en multikulturell förskola och språket var en utmaning kände jag att det inte behövde vara mer avancerat än så. Detta diskuterade jag såklart med min handledare. Jag tillverkade formfigurer som jag introducerade genom att spela upp en liten teater där formerna presenterade sig och sjöng varsin formvisa. 
 
Därefter samlade jag ihop föremål på förskolan som vi sedan jämförde med våra former. Är boken rund utan hörn eller har den kanter?  När barnen fått upp ögonen för former, som finns överallt runtomkring oss la de märkte till alla former som finns på förskolan. Klockan som är rund - en cirkel, ritpappret är en rektangel, bordet som är en kvadrat. Vi pratade en hel del om formernas egenskaper och jämförde med varandra. Barnen fick även känna, se, vända och vrida på föremålen, vilket förstärker upplevelsen enligt Persson (2006, s. 118) samt att de har enklare att komma ihåg formerna till nästa gång. Jag valde att vara medupptäckare tillsammans med barnen istället för att ge dem uppdrag att hitta former, dels på grund av språket, det var ett hinder på så sätt att barnen inte förstod vad jag ville att de skulle göra. Istället var jag med och visade hur jag tänkt och vi kunde samtala under tiden.  

Därefter fick barnen tillverka sina egna formfigurer, de fick välja form, klippa ut, laminera och göra dem till sina egna med hjälp av material som jag dukat fram till dem. Under arbetet talade vi mycket om formerna, hur var det nu igen, hur ser man att det är en kvadrat? Vad heter den runda formen? En del barn kopplade snabbt och en del hade svårare på grund av språket, vi fick samarbeta en del och försöka översätta vissa saker och upprepa begrepp och ord. 

Mitt material ledde till att vi utförde fler aktiviteter med temat former, barnen var intresserade och ville lära mer, jag hade bland annat med mig ett form-memory där formerna skulle kopplas ihop med bilder på föremål, för att förtydliga att det finns olika former runt omkring oss. Vi hade även en formjakt utomhus där barnen fick leta former, jättebra träning för rumsuppfattningen, samarbete, grovmotoriken med mera. När jag samlade in formerna utmanade jag barnen genom att be om en rund form, en form med fyra hörn, en röd form med tre kanter osv. Genom att jämföra formerna med varandra förtydligas egenskaperna, samt att det skapar en förståelse för fomerna. 

Även formteckningar tillverkades. Former som klipps ut och sorteras, barnen kategoriserar. De sätter ihop former som bildar nya konstellationer, Tränar på lägesord, skapar. 

 

Efter VFUN hade vi en uppföljning på Högskolan där vi fick ta del av varandras didaktiska material, här fanns verkligen tillfälle att inspireras och samla på sig ideér inför det kommande arbetet som förskollärare. Alla hade verkligen gjort olika, vilket var väldigt roligt att se. Det finns mycket roligt att utföra tillsammans med barnen som berör många olika ämnesområden. Här kommer lite bilder på didaktiska material jag fotat:

Först är det en språklåda med fyra olika aktiviteter, bland annat figurer att placera ut på planschen som barnen kan samtala kring. Även en låda med krims krams där ett barn ska ta upp och försöka förklara för de andra vad det är för föremål.
 
Sedan är det en bok som visar på hur man kan sortera smart, vilka material ska till återvinningen, i soppåsen, komposteras. Materialet är tydligt och visar konkret var allt ska ta vägen. Lätt för barnen att själva bläddra i och se under vilken kategori skräpet hamnar.
 
Nästa material är ett magnetspel med rim, samt att barnen har gjort ett eget magnetspel.
 
Det fjärde materialet handlar om en nalle - Kasper som ska ut och resa, men hans väska är alldeles för tung. Här kommer barnens uppgifter in, de får varje vecka ett uppdrag för att hjälpa nallen att komma iväg på sin resa. 
 
Det fanns hur många material som helst att fota, men detta var ett axplock som inspirerade mig och som jag kan ta med mig och inspierars av när jag ska skapa nya material framöver. 
 
Referenser:

Doverborg, Elisabet, Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela