Textilmuseum
Kursmål:
Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
När vi gick till Textilmuseet fick vi en guidad tur av Karin där hon gick igenom och pratade lite om vad tanken bakom de olika utställningarna var. Det var spännande att se alla tyger och material som hängde på väggarna i en salig blandning. Att få känna och se alla färger och olika strukturer, det finns verkligen hur många olika material som helst.
Karin pratade en del om hur det går till när hon har barngrupper där. Hon verkade inte helt nöjd med hur allt är utplacerat, jag menar barn är nyfikna och vill känna på allting, de vill kunna springa runt och gärna klättra på saker. Det var inte riktigt anpassat för det här. Allt hängde väldigt högt upp, sådant som de egentligen skulle kunna få känna på utan att ta sönder. Vissa verk var i montrar, vilket är förståeligt då det är ömtåliga ting. Hon var lite fast i sitt tänk och visste inte hur man skulle kunna ändra.
Jag tror att det måste finnas delar där det är fritt fram att känna och kanske till och med få skapa något, kanske ett skaparbord med olika tyger, papper mm? Där barnen får de sinnliga intrycken, få känna och lukta på tygerna, inspireras och fascineras av alla material. Annars blir det nog för uppstyrt om barnen hela tiden får höra "rör inte det där", "det är ömtåligt" och så vidare.
Det som är så bra med med att arbeta med textil som pedagogiskt verktyg är att det är processen som är det viktiga, det behöver inte bli något färdigt att visa upp utan barnen kan skapa fritt. Björkdahl Ordell (2010, s.3) menar att barnen lär sig nya begrepp och att lösa problem när de använder sin fantasi och kreativitet.
Vi fick även gå in i ett mörkt rum där det hängde olika ljuskällor, det visade sig att man har vävt med fiberoptik. Ljuset rörde sig även efter hur musiken spelade på ett ställe. Det var riktigt häftigt att komma in och se. Det här tror jag hade varit riktigt uppskattat av barnen, de skulle förmodligen tycka det var riktigt spännande, samt att det fanns stora fria ytor för dem att röra sig på.
På ovanvåningen fick vi gå in på en utställning som kallas för Fiber Futures. Fiber Futures är en samlingsutställning med japanska textilpionjärer
Såhär står det på deras hemsida textilmuseet
I Japan verkar många av landets ledande textilkonstnärer inom Fiber Art-rörelsen. Rörelse uppkom under efterkrigstiden och fick snabbt status som en ny och innovativ konstform. I fokus står de textila fibrerna med sina unika egenskaper. På ett friare sätt än tidigare arbetar konstnärerna med fibrer framför traditionella textila tekniker.
Här inne var Karin lite orolig att en barngrupp skulle göra sönder verken, jag förstår hennes oro, men det känns lite som att barnen missar alla de spännande sakerna när de inte får gå in någonstans. Jag tror att barnen hade uppskattat det väldigt mycket, då det är lite annorlunda skapelser som ser riktigt häftiga ut.
Referenser:
Björkdahl Ordell, S., Eldholm, G., Hagstrand-Velicu, K., Institutionen för pedagogik, Högskolan i Borås 2010, Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande, Susanne Björkdahl Ordell, Mölnlycke.