Navet x 2
Den 11/2 var jag på Navet där dagen hade fokus på hållbar utveckling. Anna Gunnarsson pratade en hel del om plaster som förekommer mycket mer i vår närhet än vad vi tänker på. Vi fick diskutera med en kurskamrat hur mycket plast vi hade varit i kontakt med under morgontimmarna, de flesta av oss kom upp i närmare 40 stycken olika plastföremål. bland annat tandborste, smörpaket, kaffekokare, bilnyckel, handtvål med mera. Det är skrämmande.
Anna berättade även om olika märkning på plaster, där vissa kallas för låg risk och andra hög risk för att släppa ifrån sig gifter. Till exempel när man micrar en nappflaska - vilket de flesta av oss föräldrar har gjort - är numera förbjudet här hemma då det släpper mycket gifter. Jag menar, hur svårt är det att använda en kastrull eller skaffa en flaska i glas/rostfritt stål istället? Det kommer jag definitivt göra nu när jag är medveten om riskerna med plast.
För att inte tala om all plast som inte återvinns och hamnar ute i naturen istället. Sköldpaddor som äter upp plastpåsar i havet och kvävs, då påsarna ser ut som maneter som är deras huvudsakliga föda. Fåglar som äter plastbitar och dör, eller pickar i sig tuggummin vi spottar på gatan. Nej, detta var verkligen en tankeställare för mig. Jag återvinner mycket, köper leksaker i naturgummi och trä, men ändå är vi omgivna av plaster hemma. Jag kommer börja läsa på matvaror vad de är märkta med och försöka hitta alternativ och kanske behöver man inte ta den där extra plastpåsen i butiken när man shoppar.
Anna lät oss även skapa med återvunnet material. Antingen plast eller papper. Smart tycker jag då det är enkelt att bara slänga det i återvinningen när man tröttnat. En bra tanke att ta med sig till förskolan. Jag och en kurskamrat skapade i alla fall en liten filur av äggkartonger som man skulle kunna introducera på förskolan som en maskot, för att göra dem intresserade och involverade i återvinning. Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, s.7) säger att förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Det här är dock bara en liten sak vi kan göra för att öka barnens förståelse kring vikten av återvinning, vilket alla förskolor bör göra.
Vi fick även gissa hur många år det tar för plast, glas, cigarettfimpar mm att brytas ned.
Vi fick även tänka efter om vi kunde komma på en situation där vi märkt att barnen lärt sig något när vi varit ute i verksamheten. Till exempel ett barn som lär sig att komma upp på rutschkanan och åka ner. Detta fick vi koppla till en rad olika begrepp: intryck, uttryck, reflektion, språk, kunskaper, ämnesövergripande, känslor, upplevelser, reaktion, analys, sammanhang och erfarenhet. Vad är det egentligen som sker hos barnet? Tar barnet med sig kunskapen till andra tillfällen? Hur ger barnet uttryck för det lärda? Vi diskuterade de olika begreppen och kom fram till att vid barns lärprocesser sker det så himla mycket som man inte alltid tänker på.
Dagen fortsatte med lite fysik, Anna har skrivit en ny bok Tunda och Triton.
Referenser:
Anna Gunnarsson, Workshop, Navet Science Center 150211
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442