Musik
Kursmål: Utifrån estetiska läroprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska läroprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
I Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev.10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.
Under vår första workshop med Karin lät hon oss jobba med kroppen som uttrycksmedel, vi fick göra rörelser till olika slags musik. Hon pratade om tre viktiga begrepp inom musik - puls, takt och rytm. Puls är jämna slag som man känner genom låten (man kan kalla det för hjärtslag). Takt är en indelning av pulsen, till exempel fyrtakt då en takt innehåller fyra pulsslag. Rytmen kan man klappa, spela, sjunga och är korta och långa toner/slag i förhållande till pulsen. Detta är baskunskaper inom musiken och Karin menar att om vi behärskar detta så räcker det gott och väl när vi arbetar med musik inom förskolan.
Det är viktigt att vi pedagoger vågar sjunga, dansa och röra oss med barnen. De bryr sig inte om vi har en ren sångröst eller inte. Jag själv tycker det är svårt att släppa loss och dansa och sjunga bland okända människor, men tillsammans med barnen känns det inte alls jobbigt. Där är allt så kravlöst och det är lätt att bjuda på sig själv tillsammans med dem. Däremot saknar jag idéer på hur man kan arbeta med musik tillsammans med barnen, men med Karin så visade hon oss en hel del konkreta exempel som vi kan ta med oss ut i verksamheten. Hon använde sig av olika material för att få oss nyfikna och avslappnade. Bland annat pratade hon genom en nalle, vilket gör att det kan bli lättare för tillbakadragna barn att bli intresserade och öppna upp.
Vi fick även dansa runt med silkessjalar och göra rörelser till olika slags musik. Att dansa med ett föremål kan göra enklare för många att släppa loss då man inte känner sig lika naken och utlämnad. Vi fick hålla i ett långt rep och dansa runt med för att skapa en gemenskap där alla är med.
Vad lär då barn av musiken? De lär sig massor, till exempel
- grov/finmotorik
- rytm/takt/puls
- rumsuppfattning
- balans
- gruppkänsla
- samarbete
- taktil perception
- tidsuppfattning
- sätta ord på saker, lär sig nya ord
- det är jag-stärkande
- och mycket mer...