pedagogcarolina.blogg.se

En blivande förskollärare

Bild 1

Publicerad 2015-03-19 10:30:00 i Bild,

Under vårt första bildpass med Mats Andersson fick vi först en genomgång av lite olika begrepp, bland annat vad begreppen abstrakt och konkret betyder. En bild som är abstrakt ser man inte vad det föreställer, medan en konkret bild syns vad det är. Han pratade även om en statisk bild där man eftersträvar en balans/jämvikt i bilden. Till exempel kan det vara en annons för ett resebolag. En dynamisk bild ser däremot ut som att föremålet rör sig, bilden kan vara snedvriden/vinklad för att öka spänningen. Ett exempel kan vara en person som tränar och fotas mitt i en rörelse. Sedan fortsatte passet med en materialgenomgång för att vi skulle ha ett hum om vad man kan göra med allting. 
 
Mats gav oss instruktioner på vad vi skulle göra, men gav oss ändå fria händer med det som fanns, det gav en känsla av frihet och gav i alla fall inte mig samma press på att prestera något färdigt resultat. Detta tänk är bra att ha med sig som pedagog, att inte ha planerat aktiviteten i detalj för då finns det inget rum för barnen att vara delaktiga (Körling 2012, s.205).

Att istället duka fram massor av material där de får skapa fritt. Det kommer garanterat vara mer utvecklande för barnen. Vi pedagoger får då vara där och dokumentera processen istället för resultatet och samtala med barnen för att få reda på hur de tänker. Körling (2012, s.111) menar att miljön och rummen som barnen vistas i har betydelse för deras lärprocesser. 

Det vi pedagoger ska tänka på kan vara att det är bra att visa barnen hur de olika materialen och redskapen används. Till exempel hur blandar man färgen, vad är det för olika pennor, pappersmaterial med mera. Detta för att de sedan ska kunna använda sin egna fantasi och skapa. Samtidigt som barnen kan behöva stöd från oss pedagoger där vi kan ge dem respons och diskutera utan att värdera om något är "rätt eller fel, fint eller fult", för det hör inte hemma här.

I bild som estetisk läroprocess går det enkelt att väva in matematik, språk, kemi och fysik. Man förstorar/förminskar, mäter, måttar, blandar, kommunicerar, benämner och så vidare.

I Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010) står det att barn ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer.

Vi fick under bildpasset välja ut en bild (stor som ett frimärke) som vi sedan skulle förstora upp och återskapa med hjälp av valfritt material. Det viktigaste är processen och att ha frihet att testa vilket material som helst, till exempel att måla med soya, currypulver eller vad det nu kan vara. 

Vi kopierade även upp 12 st kopior av ena bilden för att kunna lägga ut i olika mönster. Här är bara några exempel, men det var häftigt att se hur många olika konstellationer det gick att göra med en och samma bild.  

Referenser:

Körling, Anne-Marie. (2012) Nu ler Vygotskij - eleverna, undervisningen och Lgr 11. Stockholm.

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela