VFU - tredje veckan
Kursmål: självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.
Denna veckan förberedde jag inför formjakten som jag anordnade i parken utanför förskolan.
Jag började klippa ut de geometriska figurer vi behövde och några barn blev intresserade och ville hjälpa till.
När barnen får sortera och klassificera föremål skapas en lärandesituation. Genom att låta barnen sortera efter vilken geometrisk form och vilka egenskaper formen har så utforskas likheter och skillnader. Att sortera lär sig barnen innan de kan benämna formerna. Det går att utforska en form i taget, men för att kunna få en förståelse för de olika formerna menar Persson (2006, s.121) att det är viktigt att jämföra dem med varandra, för att på så sätt förtydliga dess egenskaper.
När det var dags för formjakt tog jag med mig en grupp barn ner i parken vid förskolan, jag hade redan gömt formerna under buskar, i träd, under rutschkanan etc. Sedan blev varje barn tilldelade varsin geometrisk form som de skulle leta efter. De fick varsin liten form i handen för att de skulle ha någonting konkret att gå efter som en hjälp på traven. Barnen rusade iväg i en klunga och började leta, de tyckte det var jätteroligt! Först trodde jag att det skulle bli en tävling kring vem som hittade sin form först, men istället blev det en samarbetsövning där de hjälpte varandra och såg till att alla hittade varsin form. Några barn tappade modet när de inte hittade sin form, men då peppade de andra barnen och hjälpte till.
När alla former var hittade samlades vi i en cirkel, där gav jag barnen en utmaning när jag skulle samla in formerna. Jag bad om att få en rund form, en fyrkantig gul form, en rektangel osv. för att försöka förtydliga formernas egenskaper. Detta tyckte en del var svårt och vi fick prata en del om hur många hörn en fyrkantig form har, om en cirkel har några hörn, vilka färger formerna har. Det är svårt att hålla isär alla begrepp och färger när man är flerspråkig och desto viktigare är det att arbeta på ett roligt sätt och vara tydlig.
Vi har även denna veckan gjort form-teckningar tillsammans. Som då gjordes av geometriska former. Vi klippte ut formerna och sorterade dem, tillsammans benämnde vi dem på ett korrekt matematiskt sätt, till exempel - en rund cirkel, en fyrkantig kvadrat. Vi klassificerar dem. Detta fick vi tips från Carina Mattson under en matematik - workshop då det förtydligar formernas egenskaper. Heiberg Solem och Lie Riekerås (2012, s.121) anser att barnen behöver geometriska utmaningar och genom att låta barnen använda sig av former och bygga ihop dem till nya former får barnen erfarenheter kring hur formerna kan omvandlas. Jag gjorde också teckningar och agerade medupptäckare, dels för att ge inspiration till vad de kunde göra och dels för att jag tycker det är mycket roligare att göra aktiviteter tillsammans med barnen än att bara finns i närheten. Det är under VFUN som jag ska passa på att vara i barngruppen när jag har möjlighet.
Referenser:
Carina Mattsson, Workshop matematik, Högskolan Borås
Doverborg, Elisabet, Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet
Solem, I.H., Reikerås, E.K.L., Andersson, S. & Tronshart, B. 2004, Det matematiska barnet, Natur och kultur, Stockholm.