VFU - första veckan
Kursmål: självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.
Under min första vecka på VFU hann jag lära känna barnen ganska bra. Det är en multikulturell förskola, vilket gör att språket är en utmaning, men en rolig sådan! Under dessa veckor fokuserade jag på att använda mitt didaktiska material som berör området geometriska former
Matematiken är någonting som finns med oss i vår vardag och därför anser jag att det är viktigt att barnen får grundkunskaper inom matematiken. I detta fall basala kunskaper kring geometriska former, eftersom det är ett område som barnen inte arbetat med tidigare. Det står även tydligt i Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 10, s.10) att barnen ska utveckla kunskaper och förståelse för rum och form.
Heiberg Solem och Lie Riekerås (2012, ss. 9-10) menar att den matematiska förståelsen ökar genom matematiska aktiviteter, därför är det oerhört viktigt att vi pedagoger tar tillvara på tillfällen i vardagen där barn möter matematik. Matematiken finns ju runt omkring oss hela dagarna i olika situationer, vid påklädning, matsituationer, former runtomkring oss, i leken med mera.
Mina formfigurer introducerade jag genom en liten teaterföreställning, för att bygga upp spänningen. Jag satt bakom en soffa som fick agera teaterscen och barnen satt framför, sedan fick de geometriska formfigurerna kika upp en efter en och presentera sig och sjunga en formvisa. Detta var populärt hos barnen och de tyckte det var roligt, det är inte så ofta barnen får gå iväg och göra någonting annat än den vardagliga samlingen runt mattan.
Efter detta hade jag plockat ihop föremål från avdelningen som barnen fick jämföra med de olika geometriska formerna (triangel, cirkel, rektangel, kvadrat) Vi pratade om de olika formerna, kände på dem och pratade om vilka egenskaper de har. Efter detta såg barnen former överallt på förskolan. Kul att de fått upp ögonen för detta!
Barnen fick känna, vända och vrida på föremålen och om de får göra det så registrerar de formernas egenskaper och har lättare att komma ihåg formen till nästa gång, författar Persson (2006, s. 118). Vilket även Solem Heiberg och Lie Riekerås (2012, s.81) menar då formen är en egenskap som hjälper till att skilja föremål åt.
Under veckan har vi även hunnit med att göra formteckningar, där barnen sorterar och kategoriserar samtidigt som de tränar på rumsuppfattning när de placerar ut formerna på sina teckningar, där de bildar nya former. Vi har även byggt torn i olika former med kaplastavar, samt påbörjat att tillverka egna formfigurer som ska sättas upp på en formvägg på förskolan.
Referenser:
Doverborg, Elisabet, Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet
Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/30905
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur