VFU - andra veckan
Kursmål: självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.
Under veckan fick jag agera vikarie i barngruppen, då flera ur personalen var sjuka. Jag satte ändå igång med mitt form-arbete igen där flera ur barngruppen fick tillverka egna formfigurer. De fick välja varsin form att klippa ut, cirkel, triangel, rektangel eller kvadrat för att sedan laminera och dekorera som de ville för att göra dem till sina egna. Barnen var väldigt engagerade och verkade tycka det var kul.
Jag hade dukat fram med färgat papper, pennor, piprensare, dekorationer med mera för att barnen skulle få göra figurerna som de själva ville. Barnen kom verkligen igång och vi benämnde de geometriska figurerna, sjöng formvisor osv. under arbetets gång. Jättekul! Barnen letade även efter former i förskolans miljö, benämner och frågar - kul att de fått upp ögonen för detta. Jag som pedagog var där och bekräftade barnen, jag ville inte bestämma för mycket utan låta barnen komma på själva hur de skulle kunna göra, de hade mina formfigurer som inspiration och jag fanns där för att stötta. I början försökte en del barn imitera mina figurer, men efterhand kom de på egna lösningar på hur ögon/näsa/mun/armar kunde tillverkas. Linge (2013) är en författare som tar upp att människor lär av varandra och att genom en förändning och omarbetning av kunskapen, då sker ett lärande. Vilket var vad barnen fick erfarenheter av genom att imitera för att sedan omarbeta och förändra. Eftersom många av barnen är flerspråkiga var det ibland en utmaning att förstå varandra, men vi använde oss själva och pekade på kroppsdelar och material samtidigt som jag benämnde föremålet.
Under veckan har jag även introducerat mitt form-memory för några barn där de skulle para ihop de geometriska formerna med bilder på föremål (så som kudde, vägskylt, bord) för att konkretisera vad för former föremål i vardagen har och att former finns överallt runt omkring oss. Något vi kanske inte reflekterar över speciellt mycket i vanliga fall, men när vi fått upp ögonen är det häftigt att se hur allt är uppbyggt av olika slags former.
Referenser:
Amhag, Lisbeth. (red.) (2014). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Johanneshov: MTM